Navigation

Sök på kosttips.se

Annonser

Kost

Vad är egentligen GI-metoden?

KiwiNär man äter mat omvandlas det till energi i kroppen. De kolhydrater som din föda innehåller omvandlas till glukos, även kallat blodsocker, för att sedan föras ut till cellerna via blodomloppet. Det finns många olika kolhydrater som bryts ner olika fort i kroppen. Om kolhydraterna bryts ner fort ökar blodsockernivån och då justerar kroppen det genom att sänka blodsockernivån med hjälp av insulin.

GI-metoden går ut på att man ska försöka hålla en jämn blodsockernivå så att kroppen slipper släppa ut så mycket insulin för att sänka blodsockernivån. Varje gång det sker en sänking av blodsockret känner du dig sugen på något och går då och småäter fast du egentligen inte behöver något energitillskott. I längden blir du fet om du äter mycket snabba kolhydrater.

GI-metoden jobbar med något som kallas Glykemiskt Index som är ett mått på hur snabbt kolydrater i ett visst födomämne bryts ner av kroppen. Ju högre GI desto snabbare bryts de ner och ju lägre desto långsammare.

Tänk på att GI talar om hur en typ av födoämne tas upp men om du äter alldeles för mycket av ett ämne med lågt GI kommer du ändå att bli fet då överflödig energi kommer att lagras som fett. Dessutom ger feta måltider lågt GI men mycket energi. GI bör därför kompletteras med en analys av näringsammansättningen hos en måltid.

read moreLäs listan över livsmedels GI

Kom igång med GI

KiwiHör du till dem som har svårt att komma igång med GI-mat? Du kanske har förutfattade meningar om att det är tråkig, svårlagad och torftig mat? För dig och alla andra kommer här en veckomatsedel som är både god och mättande. Prova och njut!

read moreLäs mer här



GI-metodens 9 steg

KiwiNuförtiden är det svårt att undgå all reklam om GI-metoden. Experterna avlöser varandra med vetenskapliga förklaringar av GI-metoden. Men vad innebär den rent praktiskt? Vad behöver du göra för att få in GI-metoden i din vardag?

read moreLäs mer här



15 genvägar till lägre GI

Kiwi

Visste du att proteinrika livsmedel som, kött, fisk, ägg och ost har lågt GI? Eller att psylliumfrön sänker GI på kolhydratrika livsmedel?

Lär dig 15 enkla knep som sänker GI-halten i all mat du äter och håller blodsockret på en mer stabil nivå, oavsett vad det är för sorts kolhydrater.

read moreLäs mer här



Baka GI-bröd med nyttiga nötter och frön!

KiwiVilken tillfredsställelse det är att baka sitt eget matbröd. Då kan man själv bestämma vilka ingredienser man vill ha för att få det riktigt saftigt, nyttigt och gott. Här får du recept på 5 härliga GI-bröd!

read moreLäs mer här



GI-säkra hemma

KiwiOm du har bestämt dig för att börja äta enligt GI-metoden behöver du göra en genomgång av skafferiet, kylen och frysen. Ta bort alla GI-bovarna och fyll på med GI-vänlig mat.

read moreLäs mer här



Maten som gör dig frisk, smart och att du sover bättre

KiwiVad vi äter påverkar mer än bara vikten. Det kommer ständigt nya forskningsrapporter om både bra och dåliga egenskaper med olika livsmedel. Visste du till exempel att valnötter gör att du sover bättre eller att sojabönor lindrar klimakteriebesvär.

Läs mer om vilken mat som gör dig friskare, smartare och att du sover bättre.

read more Läs om maten som gör dig friskare

read more Läs om maten som gör dig smartare

read more Läs om maten som gör att du sover bättre



10 skäl att dricka mer vatten

Kiwi

Det är mycket fokus på att man ska äta rätt men det är minst lika viktigt att du håller koll på att du får i dig tillräckligt med vatten.

Här listar vi 10 skäl till varför det är så viktigt för din hälsa att dricka vatten.

read moreLäs mer här



Bra mat före och efter träningspasset

Före träningen ska man äta mat som ökar uthålligheten under träningspasset och när du har tränat klart behövs det fyllas på med energi. Här får du listan på vad det är för typ av mat du ska äta.

read moreLäs mer här

Detoxa! Gör dig av med kroppens gifter

KiwiÄr du ofta trött och har huvudvärk? Det kan bero på att du bär omkring på giftiga slaggprodukter i kroppen. Då kan det vara idé att göra en detox-kur.

Vi har satt ihop en 2-veckors detox-kur med fullständiga veckomenyer med recept på frukostar, luncher och middagar.

read moreLäs mer här



6 kilo lättare på 6 veckor

KiwiHar du också lagt på dig några extra kilon som du vill bli av med. Lugn, har du lyckats gå upp kan du också gå ner. Med en liten kraftansträngning från din sida kan du bli 6 kilo lättare på 6 veckor.

read moreLäs mer här



Se upp med flytande kalorier

KiwiAlla vet att det är viktigt att dricka ordentligt varje dag. Om man dricker för lite leder det till trötthet, huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Men det gäller att välja rätt dryck.

Det är inte ovanligt att man dricker en extra måltid varje dag. Ett glas juice till frukost, en läsk till lunchen, en latte på eftermiddagen och mellanöl till middagen ger cirka 400 kalorier. Lika mycket som en mindre lunch.

read moreLäs mer här



Sant och falskt om fettförbränning

KiwiDet finns en uppsjö av olika knep och hemmagjorda kurer för att öka fettförbränningen.

Men vad är det egentligen som fungerar? Vi tittar närmare på några av de vanligaste metoderna för att öka fettförbränningen. Vad är sant och vad är falskt?

read moreLäs mer här



Välj rätt fett

KiwiKroppen behöver fett. Fett är det näringsämne som ger mest energi per gram. I en måltid bör 30 energiprocent komma från fett, d v s om man har ett energiintag per dag på 2000 kcal så bör 600 kcal komma från fett.

read moreLäs mer här



Vilka är dina kalorifällor?

KiwiTycker du att du sköter din kost och träning men ändå ökar i vikt?

Det kan vara svårt att hålla koll på var de extra kalorierna kommer ifrån. Det kan vara din dagliga caffe latte eller ostskivorna på mackan. Vilka är dina kalorifällor?

read moreLäs mer här



10 tips om du ska bygga muskler

Kiwi Att träna rätt är viktigt men det är minst lika viktigt att man tillför kroppen rätt sorts energi i rätt mängd.

Här är 10 saker som du ska tänka på när du planerar din kosthållning.

read moreLäs mer här



Välj rätt på salladsbordet

KiwiMånga väljer restaurangens salladsbord när de ska äta nyttigt. Men salladsbordet innehåller en hel del feta minor som kan grusa dina diet-drömmar.

Om du lägger på fel saker på tallriken kan du lätt fylla den med över 1 000 kalorier, vilket är mer än t ex en hamburgare med pommes.

read moreLäs mer här



Alkohol - näringsämne eller gift?

Kiwi Hur påverkar alkohol din träning? Blir man fet av alkohol?

Vi reder ut begreppen om hur alkohol påverkar din kropp.



read moreLäs mer här



Bra och dålig snabbmat

Kiwi

Ibland räcker inte tiden till att laga egen mat hemma och då blir det snabbmat för många. Mycket snabbmat är rena kaloribomberna men det finns också bra snabbmat.

Här får du tips om de bra snabbmatsalternativen när du ska köpa korvkioskmat, thaimat, kinamat eller pizza.

read moreLäs mer här



read moreTillbaka